Slimme renovatie drukste parkeerdak Europa
Wijnegem Shopping Center
In 1993, inmiddels 25 jaar geleden, opende dit winkelcentrum haar deuren met een winkeloppervlakte van ruim 32.000 m2. In 1997 en in 2013 is de oppervlakte uitgebreid naar 69.000 m2 met ruim 250 winkels in het middensegment en luxe segment. Jaarlijks komen er zo’n 9 miljoen bezoekers naar het winkelcentrum, waarvan ruim 80% met de auto.
Samenwerking BetonRestore en Zoontjens
Het grootste overdekte winkelcentrum van de Benelux krijgt een nieuw dak met parkeergelegenheid. Deze grootscheepse renovatie – met een waarde van 4 miljoen euro – wordt ontworpen én uitgevoerd door de specialisten van BetonRestore en Zoontjens.
Aan de oostkant van Antwerpen ligt Wijnegem Shopping Center. Bovenop het centrum prijkt het drukst bereden parkeerdak van Europa: 32.500 m² groot met 1500 gratis parkeerplaatsen.
Extra belasting op het dak
Na 25 jaar is het dak toe aan renovatie. Naast dat het dak superintensief wordt gebruikt, wordt er ook hard gereden. Dit gecombineerd met steeds zwaardere auto’s (zoals SUV’s) zorgt voor extra belasting. Met de renovatie wordt niet alleen de dakbestrating geoptimaliseerd, ook de isolatiewaarde wordt verhoogd en lokaal zelfs verdubbeld.
Hergebruik isolatie en tegels
Het winkelcentrum heeft nooit te maken gehad met lekkages van het dak en dat wil de eigenaar natuurlijk zo houden. Op basis van goede ervaringen wordt het grootschalige renovatiewerk uitbesteed aan BetonRestore met Consolidated en Zoontjens als vaste Nederlandse partners in grote renovaties. BetonRestore neemt in de samenwerking de initiatieven binnen het nieuwe ontwerp, waarbij een deel van de oude isolatie en tegels opnieuw worden gebruikt. De opdracht is begroot op 4 miljoen euro.
10 jaar verzekerde dakgarantie
De renovatie van het dak is een combinatie van het nieuwe integrale mobiliteitsplan met een ombouw van de routing naar éénrichtingsverkeer, energiebesparing door een upgrading van de isolatiewaarde, het noodzakelijke dakonderhoud van de waterdichte afwerking én een nieuwe bestrating van het parkeerdak. Met Zoontjens en dakdekker Consolidated, een zusterbedrijf van BetonRestore, wordt alles in één partnership uitgevoerd. Deze gebundelde kennis en ervaring leiden tot een beter en duurzaam dak. BetonRestore is één van de weinige partijen die de opdrachtgever kan ontzorgen met een integrale verzekerde garantie van 10 jaar op de aanleg en het onderhoud van het hele parkeerdaksysteem.
Waterdichtheid en parkeren
Het in 1992 aangelegde parkeerdak is uitgevoerd met het Pardak®90 systeem van Zoontjens. De bestaande dakopbouw bestaat uit een constructie van prefab betonnen kanaalplaten (welfsels) met daarop een schuimbetondruklaag, een tweelaags bitumineuze dakbedekking, 40 mm XPS isolatie afgewerkt met een Pardak®90 parkeerdaktegels. Het Pardaksysteem van Zoontjens heeft als voordeel dat de twee belangrijkste functies, waterdichtheid en parkeren, van elkaar zijn gescheiden. De mogelijkheid tot het demonteren en hergebruiken van het systeem was en is een extra pluspunt, waarmee ook invulling wordt gegeven aan de duurzaamheidsambities. Het Pardak®90 systeem is inmiddels doorontwikkeld naar het pardak®110 systeem voor meer stabiliteit bij hogere verkeersbelastingen.
Gedetailleerd werkplan
Op basis van de eisen van de opdrachtgever en het studiebureau Groep Infrabo zijn er door BetonRestore conditiemetingen, wateraccumulatiemetingen en -berekeningen gemaakt, gecombineerd met constructieve en bouwfysische berekeningen. Van deze gegevens is weer een gedetailleerd werkplan gemaakt met bouwkundige aanpassingen en een optimaal hergebruik van de bestaande isolatiematerialen. Na dit gedegen onderzoek heeft BetonRestore, met het nieuwe mobiliteitsplan voor de hellingbanen en het 25 jaar oude deel van het parkeerdak, een ontwerp gemaakt.
Rijbaan in 3 delen
Om de stabiliteit te verbeteren wordt de ondergrond eerst uitgevlakt en geëgaliseerd. De bestaande dakbedekking wordt intensief gereinigd voor een optimale aanhechting en geheel voorzien van een nieuwe toplaag. Ter plaatse van dilataties, randwerk en de intensief bereden zones zorgt een extra toplaag voor dubbele zekerheid. Binnen het nieuwe ontwerp wordt de hoofdrijroute – een zwevende vloer – van staalvezelbeton. De parkeerzones krijgen vorm met Pardak®110 en op plekken waar weinig verkeer komt worden de Pardak®90 tegels hergebruikt. Ook de isolatie wordt deels (gestapeld) opnieuw gebruikt. De hellingbanen worden voorzien van een waterdichte, gewapende gietasfaltafwerking. Het dakdeel onder de hellingbaan krijgt een nieuw waterkerend brugdekmembraan in combinatie met een gewapende gietasfaltafwerking.
Uitdaging in planning en detaillering
Met het nieuwe mobiliteitsplan wordt het parkeerdak eenrichtingsverkeer met één oprit en één afrit, en afslagen naar de parkeerzones. Dit beïnvloedt positief het rijgedrag van de automobilist en verspreidt de drukte over het dak. In het renovatieplan zorgen de detaillering en de planning voor de grootste uitdaging. Alle verschillende onderdelen, inclusief nieuwe hellingbanen, moeten naadloos op elkaar aansluiten. Ook moet het druk bezochte dak continu in gebruik blijven, waarbij de brand- en vluchtwegen uiteraard gehandhaafd blijven. De renovatie vindt daarom plaats in drie verschillende fases. De eerste fase is nu in uitvoering. In oktober 2018 zal het hele dak compleet vernieuwd zijn.
Kerngetallen van de renovatie:
- 24.000 m2 dakoppervlak, een deel van het totaal wordt volledig gerenoveerd.
- 15.000 m2 Pardak®110 dakbestrating met nieuwe isolatie.
- 6.000 m2 hergebruik Pardak®90 dakbestrating met hergebruik bestaande XPS isolatie.
- 3.000 m2 rijbaan van staalvezelbeton met hergebruik bestaande XPS isolatie.
- 3.300 m2 nieuw asfalt wegdek inclusief wegdekverbreding op de hellingbanen.
- 500 m¹ bouwkundige dak dilataties in vier varianten.
- Aanpassing van diverse bouwkundige detailleringen inclusief meubilair en inrichting.
- Verzorgen van verkeersveilige afzettingen en een logische routing gedurende de gehele bouwtijd.
- Like
- Opslaan